Recensie: Kerk-App ‘Protestant’

  • 2

Recensie: Kerk-App ‘Protestant’

Category : Kerk & nieuwe media

De Protestantse Kerk in Nederland biedt, in samenwerking met ICT-bedrijven De Zalige Zalm en Mavie BV, elke plaatselijke gemeente de mogelijkheid om een eigen App te lanceren. Tot 1 juli aanstaande is het gebruik gratis: wij namen de proef op de som.

De App is gelanceerd onder de naam ´Protestant´. Downloaden is mogelijk via Google´s Play Store of via Apple´s Appstore. We evalueren de werking en het gebruik op drie punten: installatie & onderhoud, werking & gebruik en meerwaarde.

Installatie & onderhoud
Het installeren van de App werkt zoals het moet: snel en eenvoudig. Wie de App onder Android draait, valt op dat er weinig toegangsrechten worden gevraagd in vergelijking tot andere Apps. Met de privacy zit het dus goed.

Na installatie moet éénmalig worden ingegeven tot welke plaatselijke gemeente men behoort. Daarna wordt bij elk gebruik automatisch de informatie van die gemeente ingeladen.
Het valt op dat de App standaard het sturen van Pushberichten mogelijk maakt. En dan niet alleen voor de plaatselijke gemeente, maar ook voor het landelijk kerkverband. Handmatig kan men van deze standaardkeuze afwijken.

Naast het installeren van de App op de telefoon, moet de App natuurlijk worden gevuld met ‘content’: berichten, foto’s, etc. De beheerder van de App logt daartoe in op een website, waarmee deze inhoud toegevoegd kan worden (zie afbeelding). De vormgeving van de App zelf is niet aan te passen: door haar sobere maar doeltreffende uiterlijk wordt die optie ook niet gemist.

Beheerderspagina van App Protestant
De Beheerderspagina van de App

Wel is het mogelijk ‘voorgeprogrammeerde’ items uit het menu toe te voegen of te verwijderen. Mogelijke rubrieken zijn: nieuws, media, poll, twitter, agenda, Youtube, agenda, contact, website, facebook, fotoalbum, sponsors en ‘over ons’.
De website die het beheer van de App mogelijk maakt, werkt snel en adequaat. Wijzigingen worden direct doorgevoerd in de App: gebruikers hoeven daartoe geen update te installeren.

Wel is op een paar punten merkbaar, dat het CMS-platform oorspronkelijk voor niet-kerkelijk gebruik is ontwikkeld.
Zo kunnen in de agenda-functie alle data alleen met klikmenu’s voor de muis worden ingegeven. Met alleen al twee diensten op een zondag, een bewerkelijke klus. Bovendien worden daarbij morgen- en avonddienst op dezelfde datum makkelijk worden omgekeerd omdat men geen tijden kan ingeven. De optie om via RSS de agenda te actualiseren, zal door de meeste kerkelijke websites (nog) niet ondersteund worden.
Ook de media-rubriek, waarin bij veel andere App’s de meerwaarde schuilt ten opzichte van bijvoorbeeld de bijbehorende website, komt ietwat tekort. Het toevoegen van livestreams of MP3’s of MP4’s van kerkdiensten is nog niet mogelijk. Was die optie er wel geweest, dan was de Smartphone of tablet van vele ouderen een handig middel geweest om het aloude begrip ‘kerktelefoon’ nieuw leven in te blazen.
Ten derde kent de App geen gesloten wachtwoord-beveiligd deel, dat alleen voor leden toegankelijk is. Aangezien de PKN in adviesfolders rond privacy aangeeft dat bijvoorbeeld kerkbladen niet op websites thuishoren, dient zich de vraag aan hoe privacy van kerkleden en de App zich tot elkaar verhouden. Tegelijkertijd kan juist de App, door toevoeging van een wachtwoordfunctie, op dit punt meerwaarde bewijzen door het kerkblad achter een wachtwoord digitaal aan te bieden.
Dezelfde privacy-vraag roept zich op, als we zien dat in de media-rubriek filmpjes uitsluitend via Youtube kunnen worden toegevoegd: dat lijkt te veronderstellen dat het probleemloos is dat kerken beelden van hun leden ongevraagd online zetten.

Dat de ´onderhoudswebsite´ (CMS) nog niet het onderste uit de kan haalt, is een te verhelpen kwaal uit de opstartfase. Al met al werkt installatie en onderhoud van de App echter op prettige, gebruikersvriendelijke wijze.

Werking & gebruik
Over de technische werking kunnen wij kort zijn: de App is stabiel. Ongeacht besturingssysteem, apparaat of beeldformaat presteert de App technisch goed.
Wel is de App (gemeten in de termen van een App en niet van een website) bij vlagen traag. Met name het openen van de App en het oproepen van de Facebook-rubriek duren te lang.

Doordat de interface van de App eenvoudig is gehouden, is de werking kinderspel. Tegelijkertijd is de App-interface wat ál te sober als het om navigatie gaat. Wie namelijk van rubriek naar rubriek wil ‘swipen’, merkt dat de App daar niet op reageert: het menu onderin is de enige navigeermogelijkheid. Dat lijkt mij in te druisen tegen de intuïtie van de gemiddelde App-gebruiker.

Iets dergelijks is op te merken bij de agenda-rubriek. Positief is, dat men hier kerkelijke activiteiten met één druk op de knop kan kopiëren naar de persoonlijke agenda. Nadelig is dan weer dat de agenda zichzelf niet opschoont, waardoor de – gemiddeld genomen gemakzuchtige – Appgebruiker extra moet klikken (niet: swipen) om de lijst actueel te krijgen.

De App zou ook aan gebruikerskracht kunnen winnen, als het toevoegen van items aan nieuws- of mediarubriek op andere manieren dan via de PC zou kunnen. Als beheerder van de App heb ik het soms omslachtig gevonden foto’s die ik mobiel maakte, eerst van mobiel naar PC te moeten downloaden, alvorens ze daarna weer voor een mobiele App bereikbaar te krijgen. In de App-wereld gaat het om minutenwerk, actualiteit is een voorwaarde. Dan is toevoegen van de content via de App (of een speciale beheerdersapp) een meerwaarde.

Wat het gebruik betreft: een kerkbladbericht, een beamerafkondiging en mond-op-mond-reclame waren in onze gemeente genoeg om 115 gebruikers in zes weken tijd te genereren. In een gemeente van 950 personen bereikt men zo een aanzienlijk deel van de leden (met vaak meerdere gebruikers op één tablet/mobiel). Wanneer de App een uitgebreider statistiekenfunctie had gekend, was nog beter na te gaan welke berichten goed worden gelezen door wie. Maar – niet onbelangrijk – naar verwachting zullen onder Kerk-App-gebruikers relatief veel leden zijn die andere kerkelijke media niet of weinig inzien. De App bewijst daarmee zijn kracht!

Meerwaarde
Veel bedrijven lanceren een App die weinig anders biedt dan de inhoud van hun reeds bestaande website. Snelheid en plezier (‘fun-factor’) zijn dan de belangrijkste redenen waarom mensen zo’n App gebruiken.
Bij de huidige aangeboden rubrieken wijkt de content van de Kerk-App niet veel af van een gemiddelde kerk-website. Wie een responsive-website met RSS-ondersteuning heeft, kan de hele App-content zelfs volledig koppelen aan de site-content. Site en App bieden dan exact en realtime dezelfde informatie.
Vraag is dan echter wel, wat de meerwaarde is van de App naast een responsive website. Zo’n website is immers op tablet of telefoon ook goed te lezen. Om op de langere duur interessant te blijven, zal de App dus extra functies moeten kennen bovenop de reeds bestaande website. Dat is een uitdaging voor de ontwikkelaars.

De reeds aanwezige functie met de grootste meerwaarde, is zonder meer de Pushberichtenfunctie. De App-beheerder kan via de Push-functie berichtjes op telefoon of tablet van alle Appgebruikers laten verschijnen. Velen van hen zullen die informatie snel en goed in zich opnemen.
In onze gemeente zijn alle e-mailadressen en mobiele nummers van jeugd onder de 25 jaar digitaal verzamelt, via LRP – de ledenadministratie van de PKN. Dit vergroot de verdere dekkingsgraad van de App: door middel van een mail of SMS kan het bestaan hiervan eenvoudig onder de aandacht worden gebracht. Door in de Pushberichten-optie van de App vervolgens een aparte rubriek ‘jongeren’ aan te maken, kunnen die jongeren á la minute digitaal bereikt worden. Wij hopen komend seizoen bijvoorbeeld ieder nieuw blok van de catechese op deze manier bij jongeren aan te kondigen. Voor een generatie die ‘zelfs e-mail al verouderd vindt’, een uitkomst!

Slotsom
Deze App presteert goed, is functioneel en stabiel. De prijs (121 euro per jaar) is redelijk te noemen – zeker voor middelgrote gemeentes waarin makkelijker méér Appgebruikers ermee zullen werken dan in kleinere.
Her en der kan de App nog wat geavanceerder worden – waardoor het zich meer profileert als een medium dat zich onderscheidt van bijvoorbeeld website of kerkblad, maar dat kan in de toekomst nog gebeuren. Reeds nu: van harte aanbevolen!

 Inmiddels is er een nieuwe versie van de App werkzaam die op zeer veel punten verbeterd is.
Diverse hierboven genoemde punten zijn in deze nieuwe versie verwerkt!


About Author

ds. Arjan Berensen

Predikant van de Witte Kerk in Nieuw-Vennep, onderdeel van de Protestantse Kerk in Nederland. Meer info of contact

2 Comments

HC Sies

22 januari 2017 at 4:43 pm

Meerdere diensten op een dag is inmiddels ook mogelijk. De agenda geeft namelijk het begin- )en evt. eind)tijdsstip aan.

Robert

4 juni 2014 at 12:11 pm

Ik heb de beheeromgeving van de app ook al even gebruikt en het instellen is echt kinderspel. Zeker sinds we de agenda op de site hebben gekoppeld aan een Google-agenda, die dus weer te gebruiken is in de app. Vullen gaat dan eenvoudig naar meerdere platformen.

Wel vraag ik me af of het volgende inderdaad klopt: “naar verwachting zullen onder Kerk-App-gebruikers relatief veel leden zijn die andere kerkelijke media niet of weinig inzien”. Als dit inderdaad zo is, dan is het geen dure investering. Maar als dezelfde mensen nu de informatie al via Twitter/Facebook lezen, dan is de app in mijn ogen niet meer dan een ‘leuk extraatje’. (Ik ben benieuwd of hier cijfers over bekend zijn. In-app statistieken zouden inderdaad erg fijn zijn.)

Leave a Reply

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

Website Protected by Spam Master


Predikant in de praktijk